Bigyóblog

2009.12.23. 12:56

Star Wars kritika a nyolcvanas évekből

Bigyó Felügyelő

Rend van itt kérem, nem lehet akármit művészetnek nevezni! Figyeljük meg a kritikus felkészültségét, ő már látta az első két részt a nyolcvanas években, a harmadikat és a negyediket azonban azok a fránya filmforgalmazók elfelejtették megvenni.

Kösz Kelt


156 komment

Címkék: film star wars


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Kőváry Orsolya · www.irodatunder.hu 2009.12.23. 19:07:22

@Donor: nem. :D akkoriban nem nagyon volt általános a csúnya beszéd, a mi családunkban meg különösen. Inkább csak meggyőzni akartam, hogy mennyire jól megmutatja a jó és a rossz harcát.

Dr Kangörény 2009.12.23. 19:11:46

Egyrészt kapásból IV. résznek tüntették fel az "első" részt, ez nem csak valamilyen "felújított" kópián van így. (Ezt nem a memóriámra hagyatkozva mondom, megkerestem videokazettán 1986-ból egy alámondásos verziót) Ráadásul eredetileg 9 részt tervezett Lucas. Egyébként R2D2 már egy korai amatőr munkájában megjelent, tehát hosszú ideig érlelte a filmeket.

Dr Kangörény 2009.12.23. 19:24:54

Mint írtam, 1986. Nem 1977.

NoMojito 2009.12.23. 19:32:34

1977-ben még nem szerepelt az Episode IV a film elején. Akkor még szó sem volt folytatásokról, noha a komplett történet már akkor készen volt.
Sőt,a premier idején még kényszeríteni kellett a mozikat hogy a filmet műsorra tűzzék. Senki nem hitt a sikerében. Meglepő módon hónapokkal a bemutató után lett siker a film.
Ilyet azóta sem látott a filmipar. Ezt követőn vált lehetségessé a folytatás és került ki az Episod IV.

Cyrano 2009.12.23. 19:36:28

Eredetileg (kapaszkodás!) kilenc részesre tervezte Lucas úr, majd valami fura hóbort miatt elkezdte a közepén. Tudom, mert akkoriban ami a Star Wars-al kapcsolatos volt azt elolvastam-elloptam-megvettem, lehetett újságcikk, fotó, bármi.

hasznavehetetlen régensherceg · http://avegkezdete.tumblr.com/ 2009.12.23. 19:38:20

@NoMojito: úgy értve, hogy nem rohamozták meg a mozikat egyből? valószínűleg szájhagyomány útján terjedhetett, hogy milyen film is ez valójában.

hasznavehetetlen régensherceg · http://avegkezdete.tumblr.com/ 2009.12.23. 19:48:55

@Cyrano: aszonta lucas azért kezdte a közepén, mert az első 3hoz még nem volt elég fejlett a technika. ha arra gondolt h jar jar-t nem tudták megfelelően megjeleníteni, akkor nyugodtan ki is hagyhatták volna az egészből és kezdhették volna az elején.

NoMojito 2009.12.23. 20:00:11

A premier idején 20-30%-os telítettséggel játszották a mozik. Olyan volt, hogy rossz kezdéssel is sikeres lett egy film, de hogy a mindenkori top 10-be kerüljön ezek után az azért nagy ugrás.
Egyébként igazad van, pont a „szóbeszéd”-nek köszönheti ezt a hatalmas ugrást.

Mivel Lucasnak akkor e célra limitált összeg állt rendelkezésre, ill az a kb 2 óra ami könnyen eladható a moziban. Egy dobásra készült mindenki. Ez volt az a rész ami önmagában is elég kerek.
Kényszer volt, utána meg jött a marketing szöveg. Lucas csak azt bánta hogy így Luke kapott nagyobb hangsúlyt és a világ most is nehezen veszi tudomásul hogy a Jedi , aki visszatér , az Anakin. :)

töklámpa 2009.12.23. 20:01:28

Én 1977-ben láttam moziban, de gőzöm sincs hogy az Episode IV ki volt-e írva.
A film amúgy hatalmas élmény volt.

ElCapitan 2009.12.23. 20:01:29

nem hinném, hogy hóbort lett volna az episode iv-gyel kezdeni. sokkal inkább zseniális marketing, amivel bebiztosította, hogy kíváncsiságból minél többen nézzék meg a bizonytalan jövőben elkészülő előzményeket

Donor 2009.12.23. 20:05:23

@NoMojito: Ez hogy lehet? Hiszen ha jól tudom filmtrükkök terén korszak alkotó volt. Rossz volt a marketing?

hasznavehetetlen régensherceg · http://avegkezdete.tumblr.com/ 2009.12.23. 20:07:51

@Donor: gondolom mindenki úgy vette, mint haveromék, hogy megint valami szovjet háborús film, és a moziban lepődtek meg h ez azért kicsit más :D

lehet rossz volt a promója, pedig abban mutattak egy két trükköt...

pepin_nymburk 2009.12.23. 20:12:11

Ugyan már, lehet hogy 9 részt tervezett anno Lucas, de hogy a sztori részletei nem votlak kidolgozva, az tuti...A klónozás a 90-es évek közepén jött be a köztudatba, akkor találta ki az első 3 rész sztoriját...Egyet tudott 76-ban: ha bejön, akkor annyi bőrt kell majd lehúzni róla, amennyit lehet.

NoMojito 2009.12.23. 20:19:37

Ilyen alapon a végtelenségig lehetne várni filmek folytatásával. A technika folyamatos fejlődése miatt mindig jobb és jobb trükkökkel lehet játszani. Adott pillanatban kell a maxot kihozni. Ebben Hollywood mindig jó volt. 77-ben is pislogott mindenki.

pepin_nymburk
Klónozásról meg akkor is volt szó csak még a gyakorlatban nem volt megoldható. Mint ahogy a fénysebességgel, manapság is vannak még gondok. :)

pepin_nymburk 2009.12.23. 20:23:37

@NoMojito: A klónozást azért vélem Lucas bácsi 90-es évek beli agymenésének, mert az 76-os verzióban még toborozták a birodalmi rohamosztagosokat, egy ponton meg is kérdezi Leia, hogy a beöltözött Luke-ot hogy a vérbe vették fel...
Az új verziókban meg ugye nincs toborzás, csak vidám klónozás
Abban igazad lehet, hogy a tudomány már akkor is foglalkozott a klónozás gondolatával, akkor még kölyök voltam

motabu 2009.12.23. 20:24:32

Szerintem Pajtás újság, és bennem is nagyon megmaradt.

Messidor 2009.12.23. 20:28:37

En ugy tudom,a film elkeszulte utan a producereknek nem tetszett,el akartak adni.Aztan oket is meglepte ez a hatalmas siker.Mire ide eljutott,a hire mar jocskan megelozte,nagyon sokaig ment telt hazzal.Emlekszem,az akkori szokatlanul magas jegyaron (46 Ft volt a legdragabb) nagyon felhaborodtunk.Az Episode IV.mar akkor is szerepelt az elejen csak sokan nem vettek eszre.(Mi is azt hittuk,hogy a rohadt szemet komcsik nem vettek meg az elso 3-at)

NoMojito 2009.12.23. 20:31:12

Jár a pont Neked! :) Sajna nem sikerült olvasnom az korai jegyzeteit. A tényt hogy kész történet lapul a fiókban azért rugalmasan kell kezelni. Biztos számtalan apróság változott azóta. Főleg hogy a kereskedelmi jogok nagy üzelet lett.Szerintem nem csak Jar-Jar de még az Ewok is ennek tudatában alakult. De a lényeg a filmek megjelenése előtt kész volt.

ave 2009.12.23. 20:33:45

Tok igaza van.
Valoban egy nagy budos semmi az egesz.
Mint az avatar is. Filmalkotasnak nem nevezheto. Egy fogalom inkabb.

Pierr Kardán 2009.12.23. 20:43:52

Adjon már valaki egy linket arra, hogy a filmet 1977-ben mutatták be Magyarországon!

Itt mindenki arról beszél, hogy 1977-ben látta, én meg szinte biztos vagyok benne, hogy 1978-ban kezdték a mozik nálunk vetíteni...

NoMojito 2009.12.23. 20:47:48

A stúdió el nem akarta adni a jogokat –nem hitték hogy lehetne- azért viszont harcolt hogy ha már kész a film amit lehet hozzon a konyhára. Sok mozi műsorra sem akarta tűzni. A Fox abban az időben hozta ki egy másik filmjét ami előzetes kritikák az egekbe magasztaltak. Ezt a filmet nem kapták volna meg azok a mozik akik nem vetítik a Star Wars-t. Erre a filmre persze most már senki sem emlékszik. :)

NoMojito 2009.12.23. 20:48:50

Magyar premier 1979 08 16

Abrash1965 2009.12.23. 20:49:02

nem lehetne azt a scant nagyfelbontásban megkapni?

tökéletesen egyet értek :-))) nekem egyáltalán nem jött be a starwars :-))

Pierr Kardán 2009.12.23. 20:51:14

@NoMojito: Igen, ez lehet!

De 1977 semmiképpen sem...

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2009.12.23. 20:51:51

Volt ott IV. Annak idején csodálkoztunk is rajta, hogy mit keres az ott. Sőt, mondok mást, be sem akartak engedni a moziba, mert 18+os(vagy 16?) volt a film, mi meg alig verdestük a 12-őt, ha jól emlékszem. Szerencsére volt egy nagyon rendes mozigépész ismerősünk. :)

A kritika pedig? Nos, sok minden van, ami csak később ért be. Sok olyan alkotás van, amit csak az utókor kezdett el értékelni. Tudnám, hogy mi ebben a meglepetés? Anré De Tolouse Lotrec? Ugyan kinek tetszenek a plakátok kurvákkal? :) :P

KenSentMe 2009.12.23. 20:55:31

Pedig a Star Wars mitológia, eposz és mozi egyesítve.. tökéletes karakterek, erős történetvezetés.. minden képkockája a végtelenségig elemezhető.. a múltkor volt az a 70 perces Episode I fikavideó, és abban volt elővezetve, hogy már a bevezető képsora is übermájer az Episode IV-nek, mert nem lehetne rövidebben bemutatni, hogy a lázadók kicsik és menekülniük kell, a birodalom pedig óriási.. a párbeszédek felejthetetlenek, a szénbe fagyasztás pedig még ma is eszembe jut néha.. a Birodalom visszavág a világ egyik legjobb filmje.

NoMojito 2009.12.23. 20:55:44

Jaaaj de nehezen megy át :) Magyar kópián mindig volt Ep IV! Amcsi premier 77 nincs Ep IV.
Hazaérek teszek a netre egy 10 mp-s részt. Lássa mindenki. :)

KenSentMe 2009.12.23. 20:56:57

@pepin_nymburk: Az Episode IV-ben nem meséli el az öreg Ben Kenobi, hogy ő harcolt a klónháborúkban?

borovi 2009.12.23. 20:57:04

@Abrash1965: Szerintem is szar film a "tyiüüü... baing!" A többi része is.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.12.23. 21:05:31

@mikka: "Lendvai Ildiko ( ma MSZP elnok akkor cenzor )kitepette volna a faszi nyelvet es elkuldte volna munkataborba.."

Ja persze, személyesen herélte volna ki. hol éltél te a 80-as években? Merthogy nem a magyar valóságban... Úgy imádom, amikor az 50-es éveket kivetítik az egész rendszerre... A 80-as évek se volt jó, ezért csináltuk a rendszerváltást, de azért voltak fokozatok, és nem véletlenül hívtak minket a legvidámabb barakknak... Akkoriban már semmi ilyen direktíva nem volt, hogy egy filmről nem lehet bármit írni, már ha eljutott a forgalmazásig (mert azért abban volt még némi szelekció, de egyre enyhébb).

futura 2009.12.23. 21:12:55

A film első része 1977-ben került bemutatásra, majd az Oszkár-díj átadáson 6-ot meg is nyert.
A magyar mozikba 1979 aug. 16.-án mutatták be.
Bár előtte 77/78 telén egyszer, szinkron nélkül vetítették az Uránia moziba, zártkörű vetítésen. Az USA Nagykövetsége szervezte az itt élő amerikai állampolgároknak és néhány kivételezettnek. Pl. nekem, mert a követségi könyvtár állandó látogatója voltam, dacolva az állandó megfigyeléssel.
Azt a meghívót még mindig őrzöm.

kamasuka 2009.12.23. 21:19:01

"amelyekből természetesen főhőseink kerülnek ki győztesen"

Különösen Han Solo ...

"Az első kettőt láthattuk régebben, a harmadikat és a negyediket elfelejtették megvásárolni a filmforgalmazók." :D Na ez az űberzavar.

@Mighty:
"Persze az elején ott virított szép nagy betűkkel a IV."
Az első mozisnál ez nem lett volna jelezve, csak az, hogy Star Wars. A BV után rakták ki rá - még a magyar mozik is leadták az előzményt újból -, hogy "IV". Senki sem akarta megvenni Lucas filmjét (végigjárta az összes foxnál nagyobb stúdiót, de szartak rá, nem mertek kockáztatni, csak a Fox ment bele; tisztára, mint Kolombusz, amikor el akart jutni Indiába: Portugália, Franciaország, Anglia elutasította, Spanyolország nem, aztán verték a fejüket a földbe :)), de aztán a blockbuster fogalom is ennek kapcsán jött létre, miután háztömbökre állt a sor a mozik bejáratától ... :D

@netopi2:
"Az elején nem biztos, de a stáblista környékén mindig is ott volt a IV-V-VI jelzés."
Biztos hogy nem!

@GrofZero:
""Bedőltök néhány filmtrükknek", "számítógép csinálta" - ja, hogy mi ilyet nem tudunk, sőt még a nagy szovjet testvér sem?"
A LOL az volt, hogy még az amerikai testvér se tudott ilyet, csak Lucas stúdiója az ILM. :D

kamasuka 2009.12.23. 21:19:47

"amelyekből természetesen főhőseink kerülnek ki győztesen"

Különösen Han Solo ...

"Az első kettőt láthattuk régebben, a harmadikat és a negyediket elfelejtették megvásárolni a filmforgalmazók." :D Na ez az űberzavar.

@Mighty:
"Persze az elején ott virított szép nagy betűkkel a IV."
Az első mozisnál ez nem lett volna jelezve, csak az, hogy Star Wars. A BV után rakták ki rá - még a magyar mozik is leadták az előzményt újból -, hogy "IV". Senki sem akarta megvenni Lucas filmjét (végigjárta az összes foxnál nagyobb stúdiót, de szartak rá, nem mertek kockáztatni, csak a Fox ment bele; tisztára, mint Kolombusz, amikor el akart jutni Indiába: Portugália, Franciaország, Anglia elutasította, Spanyolország nem, aztán verték a fejüket a földbe :)), de aztán a blockbuster fogalom is ennek kapcsán jött létre, miután háztömbökre állt a sor a mozik bejáratától ... :D

@netopi2:
"Az elején nem biztos, de a stáblista környékén mindig is ott volt a IV-V-VI jelzés."
Biztos hogy nem!

@GrofZero:
""Bedőltök néhány filmtrükknek", "számítógép csinálta" - ja, hogy mi ilyet nem tudunk, sőt még a nagy szovjet testvér sem?"
A LOL az volt, hogy még az amerikai testvér se tudott ilyet, csak Lucas stúdiója az ILM. :D

kamasuka 2009.12.23. 21:21:29

@futura:
Valaki meg az összekuporgatott 300 dollárjából amit 3 évente (?) kapott, Bécsbe ment ki az első előadások egyikére. :D

Beru 2009.12.23. 21:21:58

Ez a cikk nekem bizony megvan! Ezen röhögtünk barátnőimmel hajdanán, hogy micsoda baromságok vannak benne! MA már együtt pihen a dedikált könyvvel és képekkel...

Beru 2009.12.23. 21:30:27

@pepin_nymburk: már a CSillagok háborújában is azt mondja Kenobi Luke-nak a saját kunyhójában, hogy együtt harcoltam apáddal a klón-háborúkban. Nézd meg.Mivel még gyerek voltam és sosem hallottam arról, hogy mi az a klónozás, azt hittem, ez valami hadvezér neve, aki ellen harcoltak..

akkor most mi van? 2009.12.23. 21:34:42

Ez a klón kérdés régóta jár a fejemben, alapból nekem is a meggyőződésem lenne, hogy Dolly bari után trendivé vált klónságról akart lehuzni bőrt Lucas, mert a filmből nem emlékszek klónokra, de a '80-as magyar könyvben Luke Clone elleni háborúrol beszél Kenobival. Nem tudom ez hogy szerepel az angol eredetiben, de simán lehet, hogy a forditó a klónozás helyett személynek vette a Clone-t.

akkor most mi van? 2009.12.23. 21:38:57

Ha a filben is benne volt akkor sorry, memoriazavar.

Psyman 2009.12.23. 21:46:11

Világszánalom ez a kritikus :D

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2009.12.23. 22:12:50

Hiába no, a kritikusok már akkor is tudták, hogy mitől döglik a légy. :)

Rókakoma 2009.12.23. 22:26:18

Ott voltam annak idején a moziban, és rajta volt mind az EPISODE IV, mind "A NEW HOPE" felirat. Akkor rögtön meg is fordult a fejemben, hogy a mozigépész vagy valaki más összecserélte a tekercseket, esetleg egy másik filmet raktak be. Aztán persze elkezdődött a film, és minden gondom megoldódott... :)

Nádasi Balázs 2009.12.23. 22:36:29

"@netopi2: Már belinkelték feljebb, nem tévedtem: egy jelenleg szoci emlőn csüngő megélhetési komcsi írta a kritikát. Tehát jó étvágyat a további fideszezéshez."

:)) Gratulálok, csak azért, mert a cikk szerzőjének fényképe megtalálható az indexen, és a korábbi linkelő nem a port.hu-s oldalra klikkelt rá, sikerült saját vélt igazadat valóságnak hinni? Tyű. Ebben az a szép, hogy 1) az indexet "jelenlegi szoci emlő"-nek nevezed, 2) feltételezed, hogy csak azért, mert lehozták a fényképét és műveit évszámmal, jelenleg is ott dolgozik és filmkritikákat ír 3) megélhetősi komcsinak nevezed, de nem akkorra vonatkoztatva, hanem mostanra is... mert a megélhetési újságírás, azért nézzél körül, az úgy nagyjából az újságírók mindeegyike, azért dolgozik, hogy keressen. De ha szűkítem a kört, oké, egy csomó direkt szart ír le, hogy pénzt keressen (pl. az ilyen bulvárlapokban, mint Blikk, Helyi Téma, Magyar Hírlap stb.); de még szebb, hogy feltételezed, hogy kommunista volt és maradt. (Ami persze elképzelhető, de azért, ezt kijelenteni, anélkül, hogy tudnád, kiről van szó valójában...)

Az valóban vicces, hogy első két részről beszél, meg arról, hogy a következő kettőt nem akarták megvenni. De azért vegyük észre, akkor más volt a világ. Ezt a cikket valaki mindenképpen megírva volna.

Valóban 9 részesre volt tervezve a sorozat, én már akkor tudtam, hogy az első három rész a Clón-háborúk, második három rész a csillagok háborúja, harmadik három rész, az Ewok-háborúk. Már akkor tudtam: mielőtt valóban lett volna első három rész. Fordítási nehézséget is okozott: Clone wars, úgy, hogy ez most köznév (mint valójában), helyiségnév (bolygórendszer neve) vagy tulajdonnév (mint pl. Stephen Clone, esetleg, és róla kapta volna a nevét)? Elsőre azt hiszem, a magyar fordító nem is köznévként fordította, henem tulajdonnévként, ahogy erre @akkor most mi van? hozzászóló utalt.

Zelefánt 2009.12.23. 22:39:03

Mindenkitől bocsánatot kérek, aki az alábbiaktól összehányja magát, de a cikk szerzője a ravatalon bassza meg a b. k. a-t.

pepin_nymburk 2009.12.23. 22:53:49

Beru, rendben, utánanézek a klónháborús Ben Kenobi beszólásnak....

beleszolok 2009.12.23. 22:56:04

Ha jól tévedek, öreg Obi májsztró beszél Lukenak az apjáról, aki harcolt a klónok háborújában. De lehet az is, hogy hülyeséget írtam.

Zoligyerek 2009.12.23. 22:58:29

Ha jól emlékszem a Star Wars-szal kb. egyidőben lehetett a magyar televízióban a Pirx kapitány kalandjai című filmsorozatot is megtekinteni. Emlékeztek, ebben szállt le egy kávédaráló (=űrhajó) a rákötözött négy csillagszóró (=hajtóművek) segítségével néhány óriásira nagyított kaktusz közé (=idegen bolygó). Hát... ez a műszaki színvonal azért eléggé megnehezítette Stanislaw Lem amúgy zseniális novelláinak átélését :-)

_John_Doe_ 2009.12.23. 22:59:09

11 évesen ott voltam '79-ben a moziban, 12 forintért vettem a jegyet, két haverommal néztem a filmet és fogalmam sincs rajta volt-e az "episode IV" vagy a "A NEW HOPE".

Örültem, hogy a feliratot el tudtam olvasni.

_John_Doe_ 2009.12.23. 23:10:40

@Zoligyerek:
A Pirx sokkal korábbi volt.
És még annál is korábbi az Orion űrhajó.

Repülő Majom · http://www.kutyushop.hu 2009.12.23. 23:12:38

Azért érdekes nézni, hogy a kritikus írására mennyire személyeskedő hangvételű kommentek születnek itt és most is, nem csak akkor, pedig szerintem mint kritikus, azt tette, amit a kritikusnak tennie kell: elmondta a véleményét a filmről (pont ezért gyűlölöm a kritikát, így nem is olvasom el, mert szeretném én magam eldönteni, hogy egy adott zene, film, könyv, stb. jó-e vagy sem).
Rólam aztán nem lehet elmondani, hogy nem szeretem a Star Wars-t, de a fószernek igazat adok. Életem első hiper-szuper sci-fi csúcsmozija volt (valami cefetül elbaszott oknál fogva a szülővárosom mozijában valami nagyon elkúrt sorrendben adták le, először kezdődött Jabba-val a sivatagban, aztán jött Mos Eisley, majd a jégsivatag a nehézipari géptevékkel, így nekem valóban 2 rész volt A birodalom visszavág előtt, szerintem ő is így látta), ennek ellenére nem fanatikusan szeretem, és nem sütöm rá senkire, hogy sátán, ha nem az én véleményemet írja meg, mint ahogy sokan közületek. Ahogy ő is írta, ez csak egy vélemény, jogunk van egyet nem érteni és beszélgetni vele erről.

Repülő Majom · http://www.kutyushop.hu 2009.12.23. 23:16:19

@Repülő Majom: Ti vajon nyitottak vagytok-e egy ilyen párbeszédre, vagy helyből kiütnétek a zoknijából, ha látnátok?

Zelefánt 2009.12.23. 23:24:19

Nem volt rajta hogy IV.
1979-ben láttam a Corvin moziban a nagypapámmal. (Dupla felemelt helyár: 44 FT, fejenként -- ráadásul a 115 perces filmet két részre bontották, hogy dupla lóvét lökjenek rajta; nagyapám ki is bukott emiatt.)
11 éves voltam, és --- hülyén hangzik -- meghatározó élmény volt.
Talán ezt a filmet láttam legtöbbször.

Carpet Syndroma 2009.12.23. 23:35:09

Van egy "Empire of Dreams" című dokumentumfilm a StarWarsról, abból szépen kiderül, hogy mennyire (nem) volt rajta a IV. szám a legelső kópiákon.
Itt látható az első része
(plusz a relatedek):
www.youtube.com/watch?v=AGo7kYQC_mU

Zelefánt 2009.12.23. 23:36:42

Azért nem volt rajta, hogy IV, mert még a faszkalap Lucas sem tudta, hogy be fog jönni a dolog, bármit is állított később.

Zelefánt 2009.12.23. 23:40:18

Nem mellesleg a Pirx 1973-körül készült.

dukeekud 2009.12.23. 23:50:08

Valamikor réges régen,a 80-as években karácsonykor leadta a magyar tv a STAR WARS-t.Emlékszik valaki arra hogy ez mikor volt ?
Akkoriban ez biztos nagy húzás volt a magyar tv-től.Akkor talán meg nyugati tv-k sem adtak ha jól gondolom.Kiváncsi lennék kinek az ötlete volt.Videó meg nem volt csak a hangját tudtuk rögzíteni kazettára :)

dark future · http://www.andocsek.hu 2009.12.23. 23:51:25

Tipikus észosztó fasz, aki egy Queen koncertről szóló írást is azzal kezdett volna, hogy ez nem művészet, csak alantas szórakoztatás. Nézze az ilyen az Ember tragédiáját, végtelenítve.

kukásmacska 2009.12.23. 23:54:09

A könyv úgy kezdődött hogy az előszóban Lucas leírta röviden a Birodalom születését, (a gonosz Palpatine császárrá kiáltja ki magát, a mohó kereskedelmi szövetségek segítségével jut hatalomra, stb) vagyis a sztori lényegét bizony már a 70-es évek végén, 80-as évek elején kitalálta, de az is biztos, hogy rengeteg dolgot "útközben" tett hozzá.
A film pedig valóban úgy készült hogy ha egy film marad, akkor is jó (nagy ünnepség a végén, a főhősök kitüntetést kapnak, a Halálcsillag megsemmisül) de ha siker, akkor simán lehet folytatni, hiszen a Birodalom nem bukott el ("csak" egy szuperfegyver semmisült meg) és ugyebár Darth Vader életben maradt.

Zelefánt 2009.12.23. 23:55:05

duke ---
Én tényleg ismertem egy srácot, aki --akkoriban videó sem lévén -- mikrofonnal, audiokazettára vette fel a filmet, és annyiszor hallgatta végig, hogy kivülről tudta az egészet.

Zelefánt 2009.12.24. 00:00:54

Ez olyan 89-körül lehetett, de összehánytam magam, annyira szar szinkronnal nyomták.

kukásmacska 2009.12.24. 00:09:42

@dukeekud: Nekem is volt egy cimborám aki felvette magnókazettára.
Emlékeim szerint 1984 vagy 1985 karácsonya/szilvesztere lehetett.

akkor most mi van? 2009.12.24. 00:19:30

magyartévés verziót még FF tévén láttam anno, de addigra már megvolt a "mozis" hang, volt valami iskolai vetítés tanároknak meg kölykeiknek a helyi klubmoziban és ott dolgozott a jo öreg siemen kazettás magnetofonom:) anyám hülyének is nézett:)

Zelefánt 2009.12.24. 00:23:11

Zip-zip.
Hörr!
Crash!
Vummmmmmm!
Szuperbumm!
Az ám.

gg 2009.12.24. 01:26:28

Gyenge történet, gyenge rendezéssel, és közepes alatti színészi játékkal - de a világ egészen más lett az első bemutató után, mint előtte volt.

Nincs értelme azon lovagolni, hogy művészet vagy nem művészet. Ez csak egy szó, amibe mindenki azt lát bele, amit akar. Viszont a Star Wars 1977 óta annyi vitathatatlanul művészi alkotás referenciája, ihletője volt, akkora művészek hódoltak előtte elismerő szavakkal, hogy innentől tökmindegy, ki mit mond róla.

@Fedor: te egy álomvilágban éltél akkor a nyolcvanas években. Méghogy nem voltak direktívák. A mi giminkben volt egy srác, aki 85-ben 50 darab fénymásolatot csinált a saját dadaista verseiből, és néhány barátja munkájából. Semmi felforgatás, csak bénácska irodalmi próbálkozások. Kiszállt rájuk a belügy, kirúgatták a gyereket az ország összes középiskolájából.

lánczi sixx... izé... suxx 2009.12.24. 01:36:18

@GrofZero: pedig igaza volt az akkori kritikusnak. Amikor úgy húsz év kihagyás után újra megnézhettem, kis híján sírvafakadtam. Mi a fenét tudtam ezen kamaszként szeretni?
Valaki említette az Avatar című agyrémet. Nekem már a bemutató is elég volt ahhoz, hogy elvegye a kedvem tőle és erre csak rátett az az eszméletlen marketinges nyomás, ami dől a médiából. Nem vagyok egy művészfilmrajongó, de... szóval még mindig 1000x inkább a Pirx kalandjai, mint ezek. :(

lánczi sixx... izé... suxx 2009.12.24. 01:39:15

@Zoligyerek: hehe... most látom csak, hogy más is emlékszik még a Pirx pilótára. :)

viktor134 2009.12.24. 01:41:13

@hasznavehetetlen régensherceg:
el lehetne felejteni a technológiai a 4. epizóddal kezdés kapcsán

ugye felismerhető mindenki számára a rengeteg utalás a 4-6 részben a görög színházra? sok ám az utalás.

ha az első 3 epizódot látod először, akkor meglepetésként ér, hogy Luke apja Darth Vader? nem. tehát a sztroi szempontjából igen is fontos volt, hogy ne tudd, mi az előzmény, eleve így kellett ezt felvenni.

hogy a kritikus ezt nem ismerte fel, az már saját gyengesége.

a star wars ütőereje egyébként az idő tájban a kora megelőzése volt. olyan technikát vonultattak fel, ami:

1. ma is megállja a helyét
2. fényévekkel volt a korabeli technikához képest előrébb

gyakorlatilag ugye nézd meg a terminátort. a 2 epizód még most sem gagyi, az első azért már gyengécske, a harmadiktól meg azért többet várt volna az ember.

frontember76 · http://kemenyebbkeverek.blog.hu/ 2009.12.24. 01:49:28

A Star Wars mérföldkő a filmtörténetben, és Lucas a világtörténelem egyik legjobb meséjét álmodta meg, és váltotta valóra. Az egész 1 db életmű, és ugyan nem halmozta az oscar díjakat, mint a gyűrűk ura, kétségtelen, hogy nagyobb hatású filmet soha semmikor nem gyártottak a világon.

Ennyi. Innentől kurvára mindegy, hogy művészet-e. Xantus János eszkimó asszony fázik című filmje pl kétségtelenül művészfilm, más kérdés, hogy huszonnégyen látták összesen. De az tényleg művészfilm.

Ennek meg nem az volt a célja. Hanem az, hogy 5-75 között a világ lakosságának nagyobbik része az ERŐről álmodozzon, meg mindenféle űrbázisokról, meg penge hercegnőkről, meg arról, hogy Csubakka a haverja...

Lucas meg egy vitathatatlan zseni, gyakorlatilag élete során 2 filmet készített, a Csillagok háborúját, és az Indiana Jonest....

ügyfélszolgálatos 2009.12.24. 01:56:37

@gg: Unalmas ez a komcsizás már. Mi lenne ha előre néznétek nem hátrafelé?

Zelefánt 2009.12.24. 01:57:38

Állítólag Coppola és Scrorsese fogták a fejüket, hogy a haver mekkora szar filmet lökött össze.
Hmmmm.

ügyfélszolgálatos 2009.12.24. 01:58:21

@lánczi sixx... izé... suxx: Amit írtál az csak azt bizonyítja, hogy felnőve egy f@sz lett belőled.

Zelefánt 2009.12.24. 02:05:26

Lucas pedig elmenekült a bemutató idejére, mert nem volt abban biztos, hogy nem tapsolta-e el azt a 10 millió dollárt, amibe a film került -- s akkor az igen nagy lóvénak számított.
Persze lehet hogy ez csak legenda.

jürgen baromartz 2009.12.24. 02:25:51

@1hurka:

általában amit egy vérbő filmkritikus (értsd: "A" FILMKRITIKUS) értékekkel teli, valóban jó filmnek tart, az az átlagember számára többnyire nézhetetlen és művészieskedő, zavaros, kibogozhatatlan vagy túlontúl "művi". (művi múvi, haha) amit pedig az átlagember élvezettel néz, az az említett filmkritikus szemében nem más, mint hulladék, egy nagy adag celluloidpazarlás.

ezenkívül (mint azt már többen említették) a korszellem is jócskán hozzájárult ennek a magasröptű kritikának a megjelenéséhez. így húsz évvel a megírása után érdemes azon is elgondolkodni, hogy egy olyan propagandafilm, amivel annak idején a nép agyát mosogatták módszeresen, mennyivel több (igaz) értéket képvisel, mint egy birodalom visszavág jellegű mozi.

ebből is látszik, hogy az az egész kurva rendszer egy álszent szarság volt az utolsó kis eleméig.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2009.12.24. 02:29:01

@töklámpa: a sok okostojas aki azzal henceg, hogy mar 1977-ben is latta a filmet, kicsit gondolkozzon mar el azon, hogy akkoriban evek kesesevel erkeztek a filmek nyugatrol a filmek valutaban torteno megvasarlasa miatt.

A Csillagok haborujanak budapesti premierje 1979 Augusztus 16-an volt. Utana lehet nezni.

lánczi sixx... izé... suxx 2009.12.24. 02:50:47

@ügyfélszolgálatos: amit írtál csak azt bizonyítja, hogy te meg eleve annak születtél. :D
(kész csoda, hogy olvasni megtanultál)

@Chaoyang: lehet, hogy épp amerikában járt, akkor meg láthatta. ;)

butyko 2009.12.24. 03:36:31

Ismeritek a viccet az öreg székelyről?

Kijön a SW vetítéséről,és fogja a kalapját:"Én ezt akkor sem hiszem el...!"

sajnos_kacat 2009.12.24. 05:03:46

@Nádasi Balázs:
"az első három rész a Clón-háborúk, második három rész a csillagok háborúja, harmadik három rész, az Ewok-háborúk."

az utolso harom reszbol kettot mar le is forgattak, Ewok adventure, es Battle for Endor cimmel
:)

sajnos_kacat 2009.12.24. 05:05:42

@sajnos_kacat:
bocs, elirtam, az elso film cime: Caravan of Courage

fantomböske 2009.12.24. 07:14:44

Jót röhögök, hogy ugyanazok a kocsmizók, akik a szólásszabadságért nyafogva diktatrát emlegetnek, nem bírják elviselni mások véleményét és annak megnyilvánulását. Gyilkos indulataik támadnak, ha a sajátjuktól eltérő vélemyénnyel találkoznak, miközben elvárnák, hogy az övéket tartsák tiszteletben.
A kritikus végkövetkeztetésével nem értek egyet ("el kell felejteni"), de a második cikkel igen: a SW, szórakoztató film, egy igen kiszámítható történettel, fantasztikusan megtervezett és kivitelezett látványvilággal. Fő célja nem a gondolkodtatás, hanem a szórakoztatás. De mint ilyen, elsőrangú és legendás. Tényleg ott van a "seggreverés-vidámpark-tánc" tengelyen valahol és nem is kell ennél több.
A SW "művészisége", ha van ilyen, a létrehozó hangmérnök(ök), grafikusok, bábosok, operatőrök, kellékesek, berendezők teljesítményében keresendők, szerintem.

gg 2009.12.24. 08:09:13

@ügyfélszolgálatos: barátom, nálam előrébb kevesen néznek. Csak érdemesnek tartottam ezt a ténybeli megjegyzést, mert megjelent itt egy kollega, aki azt mondta a szarra, hogy ugyan nem volt egy desszert, de azért élvezettel lehetett harapdálni belőle.

A kritikust például nem érdemes komcsizni, amit írt, az halványan emlékeztet a vonalas agitpropra, de egyértelműen nem lehet rábizonyítani azt. Ö egyszerűen nem érezte meg azt, amit mi itt a topikban sokan: hogy a vetítés után új világ kezdődött.

Még az is bőven lehet, hogy történelmi jelentősége is volt a sorozatnak, ami kultúrtermékek esetében nem túl gyakori: Reagan elnök csillagháborús tervei talán sosem lehettek vlna annyira plasztikusak, ha nincs a film.

Amálka666 2009.12.24. 08:37:15

@ügyfélszolgálatos
2009.12.24. 01:58:21

Ezen mekkorát röhögtem :D

pepin_nymburk 2009.12.24. 08:44:37

A magyar TV 1984 karácsonyán adta le a Csillagok háborúját, sajnos akkor még fekete-fehér TV-n kellett néznem...
Luke magyar hangja asszem Kassai Károly volt, Leia-é meg Bencze Ilona...

zeneigéniusz 2009.12.24. 09:19:27

Tévedsz, mert 1980-ban volt, amikor a TV-n láttam :)
Arra emlékszem, hogy hétfői nap volt, Brezsnev is akkortájt halt meg. (Talán előtte pár nappal)

És nagyon-nagyon vártam már :)))) (4 éves voltam)

Nyakravaló 2009.12.24. 11:31:10

@zeneigéniusz:

Szerintem ezen felesleges vitatkozni, mert lehet, hogy láthattad TV-n, de hogy a Magyar Televízióban 1984 vagy 1985 Karácsonyán adták le, az biztos. Vagy azt hiszed, hogy a film mozikban való játszása után alig 2 évvel sugározták?

A NAGY LEONYID ILJICS pedig nem 1980-ban halt meg.

Nem érdekes, nem számít, az számít, hogy felnőtt egy generáció, amelynek ez a film nagy ajándék volt, mert akkoriban már az a filmes elképzelés is szokatlan volt, hogy létezik élet máshol is... Emberek? Egy teljes galaxisban? A gonosz hatalom ellen LÁZADNAK? Miiiiiiiiiii?

Egyáltalán csoda, hogy engedték bemutatni.

A 6 film egészében is számos ellentmondást hordoz, akik olvasták könyv alakban is, azok tudják miről beszélek, de ez nem számít, a látvány, a szabadság, a hatalmas tér, a sebesség és végül győz a jó - kell ennél több?

A kritikus pedig nyugodtan leírhatja a véleményét: aki akkor kritikát írt, nem is írhatott nagyon mást. Nyugodtan bekaphatja - ez nem erkölcsös szocialista népnevelő alkotás, az biztos...

Gibbons · http://flood.blog.hu 2009.12.24. 12:40:57

Lehet, hogy az "előző két rész" hivatkozás azt jelenti, hogy a kritikus látta azt a filmet is, amit csak hardcore fanatikusok tudnak végignézni a "Holiday Special-t" ???

Arról mit írt volna a fazon? ;)

szanalmas 2010.01.14. 00:37:29

@fantomböske:

Ja, ez a film gyakorlatilag a Tenkes kapitánya, csak lézerkard van a sima helyett, lézerpuska a golyós helyett.
A labancábrázolás ugyan olyan vicces mint az alieneké, a jó kurucok itt is daliásak, győz a jó van néhány 6. szintű poén, lovak helyett űrhajóval üldöznek.
Hasonló az Avatar is.

szanalmas 2010.01.14. 00:42:07

@frontember76:

Ilyen alapon meg a Győzike só egy életrajzi dokumentumfilm műremek.

billy reed 2010.08.26. 14:50:47

Azért a IV. résszel kezdte a megvalósítást, mert több filmes cég is elutasította. A Fox hajlandó volt megcsinálni, de a középső három epizódban látták a legtöbb lehetőséget.
És maga Lucas is úgy gondolta, hogy a többihez az akkori technika nem elégséges.

Monarch (törölt) 2012.03.13. 13:26:35

Nincs semmi baj ezzel a kritikával. Kötelező megnézni a filmet, annyira jó, de mondanivalója nulla, nem szabad gondolkodni rajta. Persze ettől még megtesszük, csak érdemes tudni, hogy tényleg nincs semmi komolyan vehető és veendő dolog ebben a filmben.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2012.03.13. 14:43:31

@Igaz Juhász: pontosan ahogy mondod, en is emlekeszem, mikor a Start Wars-t lattam, akkor meg nem a 4. resz volt, hanem csak szimplan a Csillagok Haboruja, aztan kesobb kapott "New Hope" alcimet es sorszamit, de csak azutan, hogy a Birodalom visszavag lett az misztikus 5. resz.

de reg is volt! :)

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2012.03.13. 14:49:27

@hasznavehetetlen régensherceg: de azt mar csak azutan nyilatkozta, hogy elkereszteltek 4. resznek a Csillagok Haborujat. :)

btomi1980a 2012.03.13. 14:53:10

Na és valaki megmondaná, hogy a

STAR WARS-t, miért úgy fordította le valaki, hogy CSILLAGOK HÁBORÚJA???

Furán hangzik a CSILLAG HÁBORÚK, de ha ezt hallottuk volna először...

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2015.12.08. 16:59:12

attól függ, van-e a kritikusnak diplomáylylllyllyya

ha van, akkor igaza van, ha nincs, akkor nincs igaza

Vohumánó 2016.10.05. 21:01:40

@billy reed: Egyáltalán nem így volt. 1976-ra csak 1 kidolgozott forgatókönyve volt Lucasnak, amiből később az Episode IV (eredeti címén Star Wars) lett: The Adventures of Luke Starkiller as taken from the Journal of the Whills, Saga I: The Star Wars.
A többi nem volt még nagy vonalakban sem kidolgozva.